Dit valg – Din motion

Denne artikel indeholder reklame for Hjerteforeningen.dk

Tænk på at “Lidt motion er bedre en ingenting”

Ethvert tiltag du gør med hensyn til, at få lagt mere motion og fysisk aktivitet ind i din ugeplan, er super vigtigt og flot. Du vil takke dig selv for det senere, da det giver en langsigtet god effekt. Sammen med en fornuftig kostplan, vil det give dig en sundere hverdag.

Du kan, uden de store ændringer, gøre noget ved din nuværende livsstil, med hensyn til at skære ned på de usunde og skadelige madvaner. Der er enkle kostråd der ikke kræver så meget forandring, men som kan gøre en forskel og kan medvirke til, at du og din familie lever sundere.

Vi ved det efterhånden alt for godt, hvad vi bør gøre, men her er der lige 5 vigtige områder der vil hjælpe og gavne vores krop.

  • mindre sukker og fedt
  • økologisk
  • frugt og grønt
  • vand
  • spis variert

Find din egen måde

Der er råd, der er nemmere at følge end andre. Man kan finde mange gode livsstilsråd, der vil gøre en forskel langt hen ad vejen. Lad være med at høre på dem på arbejdet, der nærmest er elitesportsudøvere. Hvad kan du bruge det til?

Hvordan vælger du det bedste for dig? Det er vigtigt at bruge din sunde fornuft, og finde de råd, der er mest realistiske at følge. 

Ofte er det et familieanliggende, og derfor skal det være noget alle synes er godt.

Mad skal være noget der er også sundt og godt, og noget der bør gøres til et hyggeligt familieprojekt. Alle i familien har godt at lære sunde vaner, lige fra de små til os voksne. Det er alt sammen dit valg, og resultatet af at vælge den sunde linje, er altid til at få øje på. 

Du kan finde de officielle kostråd på denne hjemmeside.

Hjælp til din aktivitet

Det er helt sikkert, at skal du til at yde noget, motionere, løbe, gå, knokle i haven, træne hjemme på stuegulvet, eller meget andet, så giver det at høre musik god energi.

Musik er fuld af god energi. Man blive glad indeni. Mange siger, at den energi musik giver, gavner dem rigtig meget når de løbetræner. Det holder gejsten oppe, og man holder ud i længere tid, og man yder ofte lidt ekstra.

Det at finde en eller flere at gøre noget sammen med, er også en supergod ide. Sammen er man ofte stærkere og mere udholdende.

Hvis du helst vil “gøre det selv”, styrer du jo helt selv hvornår og hvor længe du sætter tid af til projektet. Vigtigst er det at få det gjort. Lidt er bedre end intet. Fortæl andre om det du gør, for det forpligter på en måde.

Har du lyst til at være meget aktiv, og være med hvor det sker, så er der her et link til en motionskalender, hvor du finder de aktuelle events der kommer igang.

https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/motion1/hvor-lidt-er-nok-og-hvor-meget-er-for-meget/

Livskvaliteten

Glæden ved at være sund og rask er vigtig for hele vores livskvalitet. Vores dagligdag føles meget bedre med overskud og energi. Vi påvirkes både psykisk og fysisk på den måde vi lever.

Stress ses alle vegne, og det berører vores hverdag på en usund måde. Det at få sig rørt ved at træne, motionere, eller gå en tur, hjælper med at få stressen ud af kroppen. 

Motion har så positive effekter på din livskvalitet, at det er en af de ting, der burde stå øverst på din To Do liste. Så lad os slå fast, at motion er grundlæggende rigtig godt og nødvendigt for et godt helbred.

Du kan finde rigtig mange gode råd på Hjerteforeningens hjemmeside.

https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/motion1/hvor-lidt-er-nok-og-hvor-meget-er-for-meget/

nytomsundhed.dk-motion