7 tips til en sund fordøjelse

Hvis man vil have en sund fordøjelse og et problemfrit fordøjelsessystem, så er det afgørende, at man vælger de rigtige fødevarer på det rigtige tidspunkt. I dagens løb bliver vi mindet om hvad der sker i vores fordøjelsessytem.

nytomsundhed.dk-sund-fordøjelse

Hvordan går det hos dig? Oplever du også de signaler der bliver sendt? Det kunne være når du mærker sult, eller en oppustethed. Ømhed i maven eller anden ubehag!

Der er flere ting vi kan være opmærksom på. Ofte sluger vi maden, eller også kommer vi til at spise for meget. De fleste mennesker får ikke nok fiber i deres daglige kost. Det kan være at du kender til disse problemstillinger.

Hvordan har du det med at springe måltider over? Når vi så kommer til aftensmaden er vi nærmest ved at overspise fordi vi er sultne. Kroppen er faktisk blevet pint/sultet lidt i løbet af dagen. Eller snupper du lidt usundt for at “overleve”? Vi byder vores system en masse ting.

Som allerede nævnt, er der flere indikationer til et fordøjelsessystem der ikke er i orden. Oppustethed, luft i maven, og en uregelmæssig mave. En normal del af fordøjelsesprocessen, er at der opstår luft, og det indikerer at der er et sundt indtag af fiber, og maven er velfungerende.

De fleste fødevarer, der indeholder kulhydrater, nedbrydes ikke helt under fordøjelsen. Så de bakterier fra dem er i dine tarme, og de overtager og producerer gas under fordøjelsesprocessen.

Har du oplevet at føle dig oppustet efter at have spist? Vi kommer nemt til at sluge luft mens vi spiser. Det skyldes enten vi taler meget under maden mens man tygger, eller også sluger maden. Drikke med meget kulsyre kan også give oppustethed. Fed mad kan give ubehag, da det tager tid for mad at komme gennem systemet. Med hensyn til at komme på toilettet hver dag, eller ikke hver dag, så er det vigtigst at tænke på at det vigtigste er at der er et jævnligt flow.

Fiber findes i frugt, grøntsager, bønner og fuldkorn. Voksne skal helst spise ca. ​​30 gram fiber om dagen. Vores travle livsstil kan være en udfordring. Når vi har travlt og spiser på farten, så får vi ofte ikke fiberrige ting som frugter, grøntsager og fuldkorn. Her kan man sørge for altid at have noget i tasken eller i bilen. Vælg altid noget med fuldkorn fremfor raffinerede “hvide” brød, korn, ris og pasta.

De gavnlige bakterier hjælper med at nedbryde fødevarer, og det giver en normal fordøjelse. Bakterierne i dit system hjælper også med at holde ​​andre skadelige bakterier nede, og det vil fremme en sund fordøjelse. De probiotiske bakterier der findes for eksempel i yoghurt, fremmer en sund fordøjelse. Bortset fra yoghurt kan du få nogle af disse “gode” bakterier i andre gærede sojaprodukter (miso, kefir) såvel som i syltede fødevarer som agurker, surkål og andet.

Vand er vigtigt. Væske hjælper fibrene i fødevarer med at passere godt gennem det nederste af vores fordøjelseskanal. Dette holder tingene kørende. Frugter og grøntsager med meget væske i, er en rigtig god løsning, og hjælp til at få mere væske indenbords. Det er vigtigt at få dækket ens væske behov over hele dagen, og især til en sund fordoejelse.

Vi ved det godt. Motion er vigtigt. Det gælder om at røre sig lidt hver dag. Motion er ikke kun for de muskler man kan se, men også for dem vi har i vores fordøjelseskanalen. En sund fordoejelse er vigtig.

Motion stimulerer musklerne og holder tingene ”i bevægelse”. Vidste du at motion også er en stor hjælp til at reducere stress, og særligt godt for dem, hvor maven går lidt i stå når stressen melder sig. Læs mere her

Erfaringer viser, at når du går for længe uden at spise, kan det resultere i en dårligere fordøjelse. Man spiser måske noget hurtigt fordi man har travlt og er kommet til at springe et måltid over, resultat – du er mega sulten, man spiser for hurtigt eller for meget. Det kan ende med noget fordøjelsesbesvær. Dit fordøjelsessystem vil have meget bedre af, hvis du spiser regelmæssige måltider og snacks i løbet af hele dagen.

Når man oplever at nogle fødevare giver luft i maven, mener man måske, at det er bedst at lade være med at spise dem. I stedet for at fjerne disse sunde fødevarer, så kan man med fordel prøve at spise bare små mængder over nogle dage. Det gør at dit system får tid til at tilpasse sig.

Tilsvarende med fibre. Når du tilføjer mere fiber til din kost, er det en fordel, at man langsomt arbejder sig op til de anbefalede 25-30 gram fiber. Hvis man overdriver, kan det stoppe maven, og en sund fordoejelse er ikke til stede.

Folk der spiser for hurtigt, sluger maden og sluger luften. Man når heller ikke at nyde den veltilberedte mad man har lavet. Det tager din mave cirka 20 minutter at fortælle din hjerne, at du er mæt. At sluge sin mad betyder så måske, at du kommer til at spise for meget. Og så tager vi de unødige kilo på.

En sund fordoejelse er meget vigtigt for vores hverdag. Med hensyn til regelmæssigheden af vores toiletbesøg, så er det vigtigt at lytte til hvad kroppen melder. For mange af os udsætter besøget på toilettet, hvis det lige rammer på et ubelejligt tidspunkt. Har vi mulighed for det, er det absolut sundest at komme afsted når trangen er der. Hvis vi udsætter det, kan det give problemer, og vi kan have svært ved at bevare en god og sund fordoejelse.

Læs mere her