Mental Sundhed

Denne artikel indeholder reklame for sst.dk

At fungere hver dag med de ting der nu er af udfordringer, kan sætte vores følelser på prøve. Det kan være svært at håndtere dem hvis man er presset, og man risikerer at blive syg af det. Vi har brug for at styrke de ting der fremmer vores mentale sundhed. Og hvad kan det være?

Måske mener du, at mental sundhed er, at have det godt med sig selv, sin krop og helbred, og ingen stress. Og det er også nogle vigtige factorer i denne sammenhæng. Men det er også langt mere end det.

Der findes forskellige faktorer, der er med til at påvirke den mentale sundhed. Det viser sig at det at have gode venner som støtter en i gode og dårlige tider er vigtigt. Når vi forsøger at holde os fysisk sunde og fysisk aktive, spiser sundt og varieret, har det en gavnlig effekt på vores mentale sundhed.

At have en optimistisk tilgang til tingene, gavner vores helbred. Sortseere har det meget sværere, fordi de ofte ikke kan se muligheder og løsninger.

Sundhedsstyrelsen har stor focus på mental sundhed, og har flere informative indlæg om dette. I dette link findes der vigtig information om emnet.

https://www.sst.dk/da/Viden/Mental-sundhed/Fremme-af-mental-sundhed/Hvad-fremmer-mental-sundhed_

Der nævnes bland andet, at mental sundhed handler om at kunne finde ro og give sig selv lov til at sige fra. Og som der nævnes, er det meget forskelligt, hvor meget vi hver især kan overskue. Vi må prioritere og vægte de aktiviteter, som vi hver enkelt føler, giver os noget positiv energi.

Selv om det kan være rigtig svært for mange, at tale om sin situation, rådes vi til at være åben omkring, hvordan vi har det. Det at tale om følelser, glæder og frustrationer vil kunne være en enorm hjælp i vores hverdag.

Nogle oplever, at hvis de igennem længere tid har haft det dårligt mentalt, så har de det skidt. Artiklen siger, at det viser sig at man har højere risiko for at udvikle sygdomme (bl.a. hjertekarsygdom, depression og angst), og andre alvorlige ting der følger med.

Dårlig mental sundhed er hermed en alvorlig og selvstændig risikofaktor. Sundhedsstyrelsen støtter bl.a. kommuner og fagfolk i at skabe rammer for borgerne, der fremmer mental sundhed, og som forebygger udvikling af psykisk lidelse.

Prøv at være mere aktive, løbe eller gå ture, foretag noget sammen med andre. En god nattesøvn er også af stor betydning. Vi må lytte til vores krop og de advarsler den sender. Gør vi ikke det, bliver vi helt udbrændt og tappet for al energi.

At lytte til afstressende musik eller andet, kan være med til at vi “falder til ro” i sindet. Vi kunne også “parkere” telefonen eller computeren et sted vi ikke lige vil høre den et stykke tid.

En anden meget vigtig ting er også, at vi får den daglige ernæring vores krop forlanger. Det gælder hele kostpaletten, ikke kun de nemme ikke så sunde løsninger. Sørger vi for at få de sunde næringsstoffer dagligt, har vi givet kroppen noget værdifuldt at arbejde med.

Læs mere om gode kostråd her på linket