Hvordan får man mere energi?

Er du træt hen på eftermiddagen? Mister du din energi i løbet af dagen? Hvordan undgår jeg at mit energiniveau falder hen på eftermiddagen? Har du oplevet, at efter frokostpausen, måske ved 13-14 tiden, at du næsten ikke kan koncentrere dig fordi du er træt?

Uanset hvordan du har det, har de fleste af os oplevet det fra tid til anden. Det er det tidspunkt, hvor ens energiniveau tager en pause. Når man er træt, kan man blive mere irritabel, få hovedpine, og det føles som om hjernen er koblet fra. Vi har ofte trang til at få blodsukkeret op med noget sødt.

Vores indre ur reagerer i løbet af vores dag. Energiniveauet ebber ud i løbet af en 24-timers periode. Der er helt naturligt at niveauet daler, først eller midt på eftermiddagen. På det tidspunkt af dagen har de fleste mennesker været oppe i cirka 6-8 timer, og kroppen har et behov for at få tilført noget den kan blive kvik af. Længere nede i indlægget kan du se nogle forslag til hvad du kan spise og drikke.

De er begge vigtige faktorer. Det er ikke ligegyldigt hvad du får og hvornår du får det. De rigtige kulhydrater hjælper dig med at holde tempoet oppe hele dagen. Hvis din energi falder om eftermiddagen, er det nu du bør se nærmere på dine spisevaner. Det kan skyldes, at du ikke forsyneder din krop med det rette brændstof på de rigtige tidspunkter.

Lad os først se på kulhydrater. Forskellige kulhydrater har forskellige virkninger på dit blodsukker. Når du spiser eller drikker kulhydrater, som sodavand eller hvidt brød, fordøjes de relativt hurtigt og frigiver en bølge af glukose i blodbanen.

Selvom denne energistigning måske lyder som en god ting, varer den som regel ikke ret længe. Dit blodsukker stiger, og kroppen bliver boostet. Men man oplever også at det falder ligeså hurtigt igen, da det ikke er de sunde gode kulhydrater man får. Starter man dagen med et sukkerholdigt produkt, får man blodsukkeret op, og næsten lige så hurtigt ned igen.

Det er meget sundere at finde et morgenmadsprodukt der vil give dig den rette ernæring. Når man ikke forsyner sin krop med en stabil brændstofkilde, kan energiniveauet køre op og ned hele dagen.

Sådan spiser du for at holde dit energiniveau oppe. Får du kulhydrater fra fødevarer som grøntsager, frugt og fuldkorn, tager det længere tid at fordøje disse. Det hjælper med at give en mere vedvarende energi over en længere periode.

Det er godt at huske at vi har gavn af at spise hver anden time. Når du spiser med jævne mellemrum, vil dit blodsukker ikke falde og heller ikke dit energiniveau. Tunge måltider til frokost er no go, da det tapper en for energi.

Man hører desværre ofte, at nogen springer morgenmaden over, og spiser istedet en enorm frokost fordi de er sultne. Så er det jo klart at man er uden energi det meste af dagen. Sørg for, at din frokost indeholder noget fedtfattigt protein, der hjælper med at bekæmpe sult og gode kulhydrater, der giver dig en stabil energikilde.

vand-nytomsundhed.dk-energi

Sørg altid for at være dækket ind med væske, helst vand. IKKE sodavand og kunstige energidrikke der er fyldt med sukker. Mangler du væske, kan det påvirke dit humør og din evne til at tænke klart.

Ha´ vand og sund urtete lige ved hånden, og drik dem hen over hele dagen. Nogle mennesker er afhængige af koffeinholdige drikkevarer for at holde tempoet oppe. Dette er ikke nødvendigvis et problem, medmindre der tales om kander, og også at koffeinen ikke forstyrrer din evne til at få en god nats søvn.

En snack midt på formiddagen og om eftermiddagen, noget frugt eller grønt der indeholder kulhydrater og protein, bør være en del af din daglige rutine. Mange mennesker tænker ikke på at det er vigtigt, fordi de føler, at det tilføjer ekstra kalorier til deres dag, men det kompenserer bare for det på et andet tidspunkt.

Protein tilskud fungerer godt som en snack om eftermiddagen. De er geniale, da de tilføre god og vigtig næring, der gør blodsukkeret stabilt. Et kosttilskud kan være et lækkert kaloriefattigt mellemmåltid, der vil afhjælpe den værste sukkertrang eller sult. der Du kan også prøve en protein bar, lidt yoghurt med frugt, eller spise nogle rå grøntsager. Kombinationen af proteiner, og gavnlige kulhydrater kan hjælpe dig med at holde energiniveauet oppe, og kan holde dig på toppen hele dagen.

Motion spiller også ind på dette område. Læs mere på dette link hvad du kan gøre.